Update Reflower Crowdfund

Update Reflower Crowdfund

I
Ik heb moeilijkere dingen gedaan op 1 februari; mijn oudste zoon is vandaag jarig, 10 jaar. Maar vandaag stuur ik een e-mail aan alle investeerders van CrowdAboutNow crowdfunding of ik de terugbetaling een jaar mag uitstellen. De eerste helft van het opgehaalde bedrag hebben we niet op onze rekening staan om terug te betalen. Herfinanciering bij andere partijen is niet gelukt.

Toen ik startte met Reflower, de duurzame bloemenbieb dacht ik dat we makkelijk 1.000 abonnementen zouden halen. Het aantal members groeit, maar niet zo hard als ik verwacht had. We zitten nu op 450 members.

Ik had verwacht dat het circulaire financieringsklimaat zou zijn verbeterd. Ik heb diverse gesprekken gevoerd maar de positie van de circulaire PaaS bedrijven is nog steeds niet ingebed in het huidige financieringslandschap.

Om je een idee te geven. Bij een bank kan ik terecht voor 500K als we meer dan 70K per maand recurring revenue ( abo-inkomsten) hebben. Jammer, hebben we niet. Rom-InWest was geinteresseerd, maar wil geen retailpropositie in het portfolio. Het is mijn bedoeling om meer mensen van bezit naar gebruik te motiveren, maar sommige klanten worden verliefd op hun blijvende bloemen, en willen ze graag kopen. InvestNL is koploper, maar richt zich op bedrijven die een financieringsbehoefte van 20 miljoen hebben, de aankomende twee jaar. Zou leuk zijn, maar is wat overdreven.

Als marketing manager was ik gewend om 300K budget te hebben. En bij onze adverteerders ging het zelfs om veel grotere bedragen. Hopeloos naïef, ik dacht dat de aanwas makkelijker zou gaan.

Maar het is net als met kinderen. Stapje voor stapje. Fase na fase. Een kleuter heeft ook 10 jaar nodig om in de puberteit te belanden. Drie keer knipperen en ze zijn volwassen. Zou het met het bedrijf ook zo gaan. Ondanks dit bericht, ben ik ook vet trots op de resultaten die we bereikt hebben met Team Reflower.

Ik hoop dat de investeerders ons de kans geven om de terugbetaling een jaar uit te stellen, want we're on a roll. Fingers crossed.

We maken namelijk steeds meer impact.

Resultaten
We hebben inmiddels 4 vaste medewerkers, 2 freelancers, 450 abonnees en 1.000 vazen in omloop. De omzet in 2023 is verdubbeld t.o.v. 2022 tot ruim €300.000. Hoewel de to-do lijst met verbeterpunten nog lang is, kunnen we in alle bescheidenheid spreken van een succes.

Markt
Reflower is marktleider in het aanbieden van abonnementen in kunstbloemen aan particulieren, zakelijke klanten en events. We leveren in 3 provincies, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Kunstbloemen komen langzaam uit de stoffige hoek en zijn de trend van 2024.

Impact
In 2023 hebben we samen met onze members ruim 156.000 kg bloemenafval ( dat zijn 5.500 vuilniszakken), bijna 20.000 KG CO2 uitstoot gereduceerd en we gebruiken geen pesticiden, fijn voor de biodiversiteit.

Wil je meer resultaten, tegenvallers en overwegingen lezen?
De e-mail aan de investeerders staat hieronder, in het kader van transparant ondernemen.
Voorvertoning van afbeelding

Jij bent investeerder en ambassadeur van Reflower, de duurzame bloemenbieb. Daar zijn we heel blij mee. Na het afronden onze crowdfunding van februari 2021 hebben we grote stappen kunnen zetten. We maken steeds meer impact.

Resultaten
We hebben inmiddels 4 vaste medewerkers, 2 freelancers, 450 abonnees en 1.000 vazen in omloop. We hebben mooie partnerships afgesloten. De omzet in 2023 is verdubbeld t.o.v. 2022 tot ruim €300.000. Hoewel de to-do lijst met verbeterpunten nog lang is, kunnen we in alle bescheidenheid spreken van een succes.

Markt
Reflower is marktleider in het aanbieden van abonnementen in kunstbloemen aan particulieren, zakelijke klanten en events. We leveren in 3 provincies, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. We zijn één van de oprichters van de Club van Circulaire Ondernemers. Reflower is een Social Enterprise, lid van MVO-NL, the Substitute en de Impact Hub. Kunstbloemen komen langzaam uit de stoffige hoek én steeds meer klanten weten ons te vinden.

450 actieve abonnees
We hadden gedacht eind 2022 1.000 actieve abonnementen te hebben, maar helaas is dat niet gelukt. We hebben grote klanten aan ons weten te binden en gelukkig ook veel MKB'ers en particulieren. Maar ondanks het feit dat duizenden mensen iedere dag genieten van onze bloemen, grote en kleine bedrijven voor Reflower kiezen en er dagelijks nieuwe klanten bijkomen, is de aanwas van members niet zoals we gehoopt of voorspeld hadden.

Van bezit naar gebruik
De circulaire economie groeit langzaam. Het verminderen van afval, het langer gebruik maken van grondstoffen en het samen delen van spullen gaat traag. Van bezit naar gebruik; veel mensen vinden het een heel goed idee, maar niet voor zichzelf, liever voor een ander. CO2-reductie en afvalvermindering krijgen op de zakelijke markt steeds meer aandacht, ook door de invoering van CSRD en de GreenDeal vanuit Europa. Veel bedrijven zijn bezig om hun processen te verbeteren. Bloemen komen zeker aan bod, maar het is niet meteen het eerste verbeterpunt waaraan gedacht wordt.

Impact
In 2023 hebben we samen met onze members ruim 156.000 kg bloemenafval ( dat zijn 5.500 vuilniszakken), bijna 20.000 KG CO2 uitstoot gereduceerd en we gebruiken geen pesticiden, fijn voor de biodiversiteit. Mooie cijfers, maar we willen zo graag veel meer impact maken. Meer mensen motiveren om voor onze beeldige, duurzame bloemen te kiezen.

Crowdfunding
Je hebt drie keer een rentebetaling gekregen. De eerste terugbetaling staat gepland voor 12 februari 2024, het totaalbedrag is € 87.323,40. We hebben het geïnvesteerde bedrag niet op de rekening staan. We hebben geprobeerd om het bedrag te herfinancieren, bancair en via ROM InWest, dat is niet gelukt. Circulair financieren is niet makkelijker of normaler geworden t.o.v. 3 jaar geleden.

Mogen wij de terugbetaling van de eerste termijn van je investering met 12 maanden uitstellen of de investering aanpassen?
Laat ons jouw keuze weten

Wat hebben we tot nu toe met jouw investering gerealiseerd?

Voorraad:
We hebben 750 extra vazen en duizenden bloemen ingekocht.

Personeel:
Marion van der Mast stelt onze boeketten samen. Marene Schram is aangenomen om logistiek en het beheer van de bloemenbieb in goede banen te leiden. Joyce Ruijgrok is gestart op klantenservice, finance en sales ondersteuning. Isabelle Pronk is marketing & communicatie assistent. Yara Aarssen bezorgt de blijvende bloemen met de bakfiets in Amsterdam. Founder Ellyne Bierman richt zich steeds meer op Partnerships, Sales & Marketing.

Logistiek:
De landelijke bezorgingtest is mislukt vanwege te hoge kosten. De bezorging is uitgebreid met onze bezorgservice LCA naar Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, waar we wekelijks bezorgen.

Operations:
De website, administratie, logistiek en achterliggende systemen zijn verbeterd. De foto's zijn veel mooier. We voeren nu 3 maten boeketten.

Inkoop:
We kopen vooral vazen in bij andere Social Enterprises, zoals Return to Sender, Kartent en Nic & Mic. Serax is een nieuwe vazen leverancier. We hebben 5 vaste bloemen en planten leveranciers in Nederland en Belgie, die echte de allermooiste kwaliteit zijden bloemen leveren.

Samenwerking:
We hebben een partnership afgesproken met de NoordWest Ziekenhuisgroep en Vermaat in Alkmaar – een bloemenbieb in de winkel voor patiënten. Onze bloemen staan in het Van Gogh Museum. De bloemen staan bij Zo Schoon in een Pop-up op Utrecht en Rotterdam CS. We werken veel samen met The Food Line Up om evenementen Zero Waste te maken. 

Sales:
Grote merken kiezen bewust voor Reflower zoals PwC, L’Oréal, Nestlé, UMC Amsterdam, Schmidt Optiek, ABN AMRO, Bergman Clinics, Café-restaurant De Eendracht, Postcodeloterij en Nova Media, van Doorne advocaten en nog 200 zakelijke partijen. Van wachtkamers tot winkels. Van showrooms tot kantoren. Onze bloemen staan overal beeldig.

Media:
De PR gaat goed. Een groot artikel in Het Parool en het FD, op de radio bij Radio538 en BNR Baanbrekende Businessmodellen, op tv bij RTL en AT5. Dat helpt om de bekendheid te vergroten, maar vertaalt zich niet direct in nieuwe klanten. 

Marketing:
Onze site heeft ruim 50.000 bezoekers getrokken in 2023. Op LinkedIn meer dan 1.000.000 views op de berichten. Op Instagram hebben we eindelijk 4.000 volgers. We hebben op de vt wonen & design beurs gestaan. Daar hebben we blijvende bloemenboetiek getest om kunstbloemen te verkopen. Leuk voor op een event, lastiger online. We hebben duizenden bezoekers verteld over het abonnement op kunstbloemen en de Van Gogh collectie gelanceerd.

Waarom dit verzoek?

Ik ben trots op het feit dat het gelukt is om meer dan €300.000 omzet in 2023 te realiseren. We kunnen de maandelijkse vaste en variabele kosten uit de omzet betalen. Steeds meer mensen kennen Reflower, het concept wordt altijd vol enthousiasme ontvangen. Kunstbloemen zijn de trend van 2024. Het lijkt erop dat we dit jaar weer de omzet kunnen verdubbelen.

We hebben een aantal zaken onderschat:

  1. Kunstbloemen zijn duurder geworden, mooie vazen met een goed verhaal zijn kostbaar.
  2. Gedragsverandering bij consumenten gaat langzaam.
  3. Bedrijven hebben vaak behoefte aan cadeau-boeketten, dus het overstappen van vers naar kunst betekent dat ze de relatie met de huidige leverancier heroverwegen. Die biedt vaak ook kunstbloemen aan ( als het echt moet).
  4. Het proces van de logsitiek, het schoonmaken en hergebruiken van de bloemen kost meer arbeid en tijd dan we hadden ingeschat.
  5. De logistieke uitbreiding naar heel Nederland is kostbaar. Iedere wissel buiten Amsterdam kost €27,50, de klant betaald €15.
  6. De groei van de abonnementen gaat langzaam.
  7. De lobby van de sierteelt is erg sterk, de communicatiedoelstellingen zijn geformuleerd om de kritische consument te motiveren vaker verse bloemen te kopen. Dat is onze doelgroep en gaat makkelijker met een groot mediabudget en een sterke stem in de politiek.
  8. Over ieder abonnement wordt 21% btw betaald. Verse bloemen zitten in het 9% tarief. Eerst compenseerden we met de kosten met de inkoop, maar in 2023 hebben we ruim €32.000 aan btw betaald.

Laat ons jouw keuze weten

Mogen wij de terugbetaling van de eerste termijn van je investering met 12 maanden uitstellen of de investering aanpassen? Je zou ons enorm helpen door akkoord te gaan met een aanpassing. Zo krijgen we iets meer ademruimte om het aankomende jaar meer consumenten en zakelijke partijen te overtuigen van het abonnement op kunstbloemen en kunnen we met andere investeerders een herfinanciering bespreken.

Laat ons jouw keuze weten, graag voor 8 februari 2024 door dit formulier in te vullen of terug te mailen:

Optie A: De eerste aflossing + rente betalen we met een uitstel van 12 maanden terug op 12 februari 2025. De daaropvolgende terugbetaling + rente zullen op 12 augustus 2025 voldaan worden.

Optie B: Je investering wordt omgezet in een tegoed, te verzilveren voor een abonnement op kunstbloemen, afhankelijk van de hoogte van de investering. Heb je al een abonnement? Je mag het natuurlijk ook inzetten als een cadeau-abonnement.

Optie C: Investering + rente worden omgezet naar een gift

Optie D: Je gaat niet akkoord met een alternatief voorstel, de eerste aflossing zal volgens afspraken voldaan worden op 12 februari 2024.
 
Heb je vragen?

We willen graag transparant zijn. Mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze mail, we beantwoorden ze graag. Bel ons via 085-004 1230 of stel je vraag door deze mail te beantwoorden.
We horen je graag!

Alvast bedankt voor je support
Met fleurige groet,

 

Ellyne Bierman
Founder Reflower

Terug naar blog