RetailRookie

Tien nieuwe RetailRookies zijn bekend

De tien RetailRookies van 2021-2022 zijn bekendgemaakt. Het is de achtste keer dat RetailTrends jonge, veelbelovende retailconcepten een podium geeft.

De genomineerde concepten van dit jaar zijn: 

Algorithmic Perfumery
Parfum democratiseren is het doel van multisensoreel kunstenaar Frederik Duerinck. Hoe hij dat doet? Met zijn (winkel)concept Algorithmic Perfumery, waarbij op basis van algoritmes precies wordt bepaald welk luchtje bij welke persoon past. 

Arkive
Zeven miljoen cosmeticaproducten belanden jaarlijks in de prullenbak. Dat moet anders, vond Sinem Tuncer en ze richtte Arkive op. Met de startup geeft ze onder meer make-up, parfum en andere beautyartikelen een tweede leven.

BikeFlip
Kinderen groeien, fietsen niet. Weinig is zo tijdelijk als een kinderfiets; elke anderhalf tot twee jaar moet er een nieuwe fiets komen, en staat de te kleine fiets in de weg. Daarom bedacht Casparis Beyer BikeFlip: een duurzaam abonnement op een (kinder)fiets.

Butlon
Maaltijdbezorgers en online supermarkten: beide groeien als kool. Butlon combineert beide functies in één platform en de startup van Alessio Pinna is nu al landelijk actief.

MySereena
Na jarenlang ceo-rollen te hebben vervuld bij onder meer Rivièra Maison en Tommy Hilfiger, vond Annemarie Uleman het tijd om incontinentie bij vrouwen uit de taboesfeer te halen. Haar oplossing: wasbaar ondergoed dat tot 25 milliliter vocht kan opnemen.

New Optimist
New Optimist wil laten zien dat mode sociaal, lokaal en duurzaam kan zijn. Dat doen oprichters Nelleke Wegdam en Xander Slager met een winkel met instore atelier in Amsterdam. Hier wordt kleding van circulaire, natuurlijke en vegan materialen, gemaakt en verkocht. 

One Hundred Restrooms
De nieuwe standaard voor publieke toiletten, dat wil One Hundred Restrooms worden. Oprichter Mariëlle Romeijn wil de openbare toiletervaring omtoveren van iets om snel te vergeten naar een moment van rust en bezinning.

Productpine
Oprichters Dimitar Maslarov, Camiel van Dooren en Vincent Hulshoff omschrijven Productpine zich als een hybride d2c-platform voor innovatieve merken. Deze vaak onbekende merken krijgen hier toegang tot de consument. En dat in hartje Amsterdam aan het Rokin.

Reflower
Een verse bos bloemen houdt het maximaal twee weken vol op de keukentafel. Eigenlijk zonde, want om tot een boeket te komen hebben alle bloemen een lange reis achter de rug. Om nog maar te zwijgen over de CO2-uitstoot die ermee gepaard gaat. Dat moet anders, vindt Ellyne Bierman. Ze richtte begin 2020 Reflower op, een bibliotheek voor natuurgetrouwe boeketten van kunstbloemen.

Winkel op Wielen
De SRV-wagen, maar dan anders – dat is de Winkel op Wielen. Oprichters Lotte van der Duin en Meike Heynens brachten de stad naar de klant toen die door de lockdown minder in de binnenstad kwam. Maar ook post-lockdown zijn er volop kansen voor het mobiele concept.

Alle concepten worden uitgebreid geïnterviewd in het septembernummer van RetailTrends. Ook krijgen de RetailRookies op 9 september tijdens het event RetailTrends Live de kans hun concept te pitchen in het DeLaMar Theater. Een vakjury, onder voorzitterschap van hoofdsponsor ABN Amro, bepaalt vervolgens samen met het publiek wie zich een jaar lang RetailRookie of the Year mag noemen.

Tot eerdere generaties RetailRookies behoorden onder meer Hutspot, Leapp, Yoghurt Barn en Charlie Temple. Pieter Pot, een verpakkingsvrije online supermarkt, werd vorig jaar uitgeroepen tot RetailRookie of the Year.


Naast de pitches van de RetailRookies staan op RetailTrends Live op 9 september sprekers als Marit van Egmond (Albert Heijn), Sander van der Laan (Action) en Ed van de Weerd (A.S. Watson) op het programma. Wil je er live bij zijn in het Amsterdamse DeLaMar Theater óf digitaal meekijken, kijk dan hier voor tickets.