Persbericht: Reflower Circulaire Koploper

Persbericht: Reflower Circulaire Koploper

Het circulaire initiatief Reflower, de duurzame bloemenbieb, is een Product-as-a-Service (PaaS). Het is een abonnement op kunstbloemen, gestart begin 2020. Reflower is een goed voorbeeld om te laten zien dat het mogelijk is een circulair bedrijf te starten. Het aantal members groeit maandelijks met 10 - 15%. Ruim 150 klanten delen samen blijvende bloemen via het platform. Dat is duurzamer dan iedere keer verse bloemen kopen en weggooien.

 

Negatieve klimaatimpact
Vooral bloemen die uit verre landen worden ingevlogen hebben een negatieve klimaatimpact. Er worden veel verboden pesticiden gebruikt en in landen als Kenia en Ethiopië zijn arbeidsomstandigheden in de bloemensector slecht en de lonen veel te laag. Ook het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, energie en water in de Nederlandse kassen dragen bij aan de negatieve klimaatimpact van de sierteeltsector.


Circulaire koploper
Ellyne Bierman: “Ik ben Reflower gestart omdat ik zelf wilde deelnemen aan de Circulaire Economie. Er wordt zoveel over gepraat en zo weinig gedaan. Dus heb ik dit platform ontwikkeld. Het is niet makkelijk om een PaaS start-up te beginnen, helemaal niet in 2020, maar het testjaar is goed geslaagd en the only way is up! Kunstbloemen zijn tegenwoordig bijna niet van verse bloemen te onderscheiden, gaan jarenlang mee en het blijft saai om altijd tegen dezelfde bos aan te kijken. Blijvende bloemen zijn een beeldig alternatief voor verse bloemen en een goed product om de circulaire economie vorm te geven. Ik ben er trots op dat Reflower een circulaire koploper is en dat 150 members kiezen voor duurzame impact.

 

Week van de Circulaire Economie
Nederland is nog geen stap dichter bij een circulaire economie dan tien jaar geleden (de Volkskrant, 21-1-2021). Het Planbureau voor de Leefomgeving ziet toekomst in bedrijfsmodellen waarin wordt betaald voor gebruik, in plaats van bezit. De zogenoemde deeleconomie omvat nu niet meer dan 0,01 procent van de economie. Reflower laat zien dat het mogelijk is consumenten te verleiden tot ander gedrag door een alternatief voor verse bloemen aan te bieden met een bijpassende service. Het is een business model waar de ondernemer een lange adem voor moet hebben. De omslag naar een circulaire economie is mensenwerk, het vraagt om ander gedrag, om anders organiseren; van de markt, van een keten van organisaties. Het vraagt om anders financieren, een andere betekenis van economie. In het systeem waar welzijn, welvaart en welbevinden beter in balans zijn, is er meer ruimte voor R-strategieën. Meer ruimte voor circulaire koplopers, zoals Reflower.

Remember
Reduce: koop minder verse bloemen
Re-use: hergebruik vazen en kunstbloemen
Reflower: samen blijvende bloemen delen


Reflower Persbericht Koploper Circulaire Economie
Reflower Persbericht Koploper Circulaire Economie
PS:
Algemene informatie over de Week van de Circulaire Economie:
Week van de Circulaire Economie 
Het programma van CIRCL is heel interessant, met diverse workshops en presentaties.
Ook de Groene Afslag heeft een mooi programma samengesteld, bijvoorbeeld de masterclass van Thomas Rau waarin hij pleit een economisch model waarin we producten niet bezitten maar slechts gebruiken. 
Publicaties:
De Ondernemer -Genomineerd Meest Inspirerende Ondernemer
Trouw - Duurzame 100 - positie 99
Viva 400 - Business & Creatie
Podcast - Groeivoer
Interviews - Adformatie, Editie NL/ RTL Nieuws, NH Radio
Artikelen - de Volkskrant, Het Parool, LINDA.NL, Margriet, Nouveau
Terug naar blog