Mooi wat kunstbloemen doen

Mooi wat kunstbloemen doen

Op de portal Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen heeft degene die in 2024 een klacht heeft ingediend bij de Stichting Reclame Code een blog geschreven over hoe kunstbloemenmerken klanten misleiden. Met Reflower, de blijvende bloemenbieb in de hoofdrol.

Van Folkert van der Molen kreeg ik de kans om daar een antwoord op te schrijven, en dat is gepubliceerd. https://lnkd.in/eCte26Ci

Ons antwoord op de kritiek
De RCC heeft kritiek geuit op onze communicatie en die nemen we serieus. We erkennen dat we voorzichtiger moeten zijn met absolute claims over duurzaamheid. We hebben de termen Zero Waste, 100% Circulair en CO2 Neutraal verwijderd van de website. Tegelijkertijd staat de logica achter ons deelconcept nog steeds overeind: door materialen langer en door meerdere mensen te gebruiken, is er minder productie nodig. Kunstbloemen zijn een alternatief voor verse bloemen, blijvende bloemen geven een soortgelijke beleving. Er staat een mooie bos bloemen.

Voorbij de controverse
In plaats van ons te verliezen in een discussie over claims, willen we focussen op wat we daadwerkelijk doen. Het delen van spullen is een bewezen manier om efficiënter om te gaan met materialen. Dit principe passen wij toe op bloemen. Vandaar dat we zeggen dat we een circulair alternatief voor de sierteelt hebben ontwikkeld.

Het impact rapport heb ik verwijderd. Op LinkedIn heb ik de naam van Reflower, de duurzame bloemenbieb veranderd in Reflower, de blijvende bloemenbieb. Maar dat vind ik eigenlijk niks. Taalkundig is bloemenbieb een zelfstandig naamwoord waarbij duurzaam slaat op bieb. Een blijvende bieb is niet echt iets.

Tot slot
Een bibliotheek hoeft niet te bewijzen dat ze duurzamer is dan een boekwinkel – het is logisch dat het delen van materialen efficiënter is dan individueel bezit. Op dezelfde manier staat de logica achter de bloemenbieb nog steeds overeind. Dat de sierteeltsector dat vervelend vindt en middels lobby en klachten probeert om de toekomst van de sector veilig te stellen, is logisch. Er gaat veel geld in om en verandering brengt altijd weerstand met zich mee.

Mooi wat kunstbloemen doen!
We blijven ons inzetten voor een circulair concept waarin mensen kunnen genieten van beeldige blijvende bloemen, terwijl we samen werken aan een systeem dat efficiënter omgaat met materialen. Niet door grote claims te maken, maar door een gezellige en praktische oplossing te bieden die werkt voor onze gebruikers én bijdraagt aan een efficiënter gebruik van bloemen.

De heer van den Berg heeft ervoor gezorgd dat de merken die actief zijn in de kunstbloemenbranche zich verenigen en samen op gaan trekken om de transparantie en claims te verduidelijken in de toekomst.
Mooi wat kunstbloemen doen.

Op naar de toekomst!
Bloom & Wolf, Blooming Good, FLOX Flowers & Reflower, de blijvende bloemenbieb

Terug naar blog