Instagram. Facebook. X.

Instagram. Facebook. X.

Mark en Elon. Sukkels. Ik hield van Insta, Facebook en zelfs Twitter vond ik grappig. Maar ik wil die gasten niet betalen. Ik wil ze niet rijker maken.

Het is al erg genoeg dat ze m’n tijd krijgen. Dat ben ik aan het afbouwen. Niet meer posten én niet meer loeren. Vet moeilijk. Ik ben verslaafd aan het gluren geraakt.

Vijf jaar geleden heb ik besloten om niet op Instagram en Facebook te adverteren. Ik vond het niks dat m’n omzet naar Meta gaat, waar ze er echt helemaal niks goeds mee doen. Ook niet op Google overigens. Ik adverteer nergens.

Verstandige business keuze? Nee, vast niet. Want Reflower is aanwezig op de sociale media platformen maar groeit gestaag en niet explosief.


Learnings van slimme mensen bij Sanoma die ik heb onthouden.

1. Don’t build your business on rented ground.
2. Good content makes good money.

Wat dan?

1. Zorg dat je e-mail lijst groeit. Dan heb je rechtstreeks 1 op 1 contact. En wees gematigd maar consistent met het sturen van e-mails.

2. Platformen willen niet dat de gebruiker eraf gaat, dus wees compleet in jouw boodschap en vertrouw erop dat ze later langskomen als ze interesse hebben in bijv kunstbloemen. Je kan aanwezig zijn zonder budget.

3. Vertel verhalen, storytelling, waar mensen op kunnen reageren. Wees eerlijk. Vrolijk en gezellig.

4. Probeer de wereld beter door te geven aan de kinderen en kleinkinderen. Daar hebben we net iets meer aan dan aan machtsbeluste, extreem rijke, toch sukkelige types die weinig doen op dat vlak.

Vragen:

1. Zijn er bedrijven, partijen en merken die durven te stoppen met adverteren op social media platformen en de dip in omzet durven te accepteren?

2. De besteedde tijd op Instagram, Facebook staat gelijk aan het doorbladeren van de folders en de leesmap. En afentoe zie je iets leuks van iemand die je kent maar al jaren niet hebt gezien.

Wat levert dat op?
- Verleiding tot het kopen van spullen die je niet nodig hebt.
- Roddels en achterklap over mensen die hoogst oninteressant zijn.
- Lifehacks waar je gerust zonder kan.
- En dan al die stomme filmpjes die ik krijg van mensen met tweelingen, drielingen en/of heel veel kinderen.

+ Inspiratie tot nieuwe keuzes. De tunnels of fuiken zijn soms handig als je bijv een verse hond hebt.
+ Transparantie. Merken voelen dichterbij. Je ziet de mensen erachter.
+ Leuk en lachen. Sommige grappige foto’s of filmpjes knap ik van op. Wordt steeds zeldzamer maar ik heb altijd de hoop op een glimlach.

Durf jij te stoppen? En eerlijk, hoeveel tijd besteed je eraan per dag? Ik heb nu 23 minuten Insta - in de afbouwfase. 🤪

Op de foto:
Insta-profiel. In vijf jaar 940 berichten en 4.350 volgers. ( zeer matige prestatie). In vijf jaar ( zonder advertentie budget) 217.000 bezoekers op de website Reflower.nl. ( trots op) waarvan 4.000 van Instagram. En 4.300 via LinkedIn
- waar m’n views in 2024 ruim over de 1.000.000 zitten(!).

Terug naar blog