Het stressvrije huis van Karlijn Visser

Wereldverbeteraar en co-founder van Holistik.nl Karlijn Visser kan het iedereen aanraden: HOLISTISCH WONEN.  Je huis inrichten als verlengstuk van jezelf. Als geen ander weet ze hoe je van elke kamer een relaxplek maakt.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?
'Mijn wekker gaat om 7.32 uur... Geen idee hoe dat ontstaan is, maar nu ben ik gewend geraakt aan precies dat tijdstip. Ik verheug me op mijn ontbijt, duik daarna de badkamer in en wandel of fiets naar kantoor. Daar werk ik altijd samen met Evelyn, Nathalie en Amber. Samen vormen we de Holistik-redactie. Tussendoor heb ik altijd beweging nodig. Grijp werkelijk alles aan voor weer een loopje, zo onrustig! Bellen doe ik bui ten al wandelend en ik vul om het halfuur mijn waterglas. De werkdag sluit ik meestal af met een sportieve activiteit.'

Wat is dé tip om de dag goed te beginnen?
'Ik zorg bijna altijd voor een opgeruimd huis voor het slapengaan. Ook al heb ik geen zin om de afwas te doen of de was op te vouwen; ik weet dat ik daar de volgende ochtend heel blij mee ben als het gedaan is.'

 



Is er veel verschil tussen afgelopen jaar en de periode vóór corona voor jou?
'Het valt voor mij persoonlijk mee. Ik mis de verwondering die kunst en cultuur kunnen brengen en de spontaniteit van een onverwachte avond uit. Anderzijds kan ik me verbazen over hoe snel we ons aanpassen aan een nieuwe situatie. Het komt bijna niet meer in me op om bijvoorbeeld met een vriendinnetje ergens binnen onze koffie op te drinken. Het is een to go'tje en dan aan de wandel.'

Holistisch wonen, wat houdt dat precies in?
'Zorg ervoor dat je woonomgeving een verlengstuk is van jezelf. Dat het een plek is waar jij volledig jezelf kunt zijn, waar je je veilig voelt en kunt opladen. Wat ervoor nodig is om dat te ervaren, is voor iedereen anders. Denk aan bepaalde kleuren, materialen en objecten uit de natuur waar je blij van wordt. In mijn geval is dat een combinatie van natuurlijke materialen zoals hout, wol en rotan met messing en veel groen van planten.'



Wat zijn jouw favoriete ruimtes in huis? En waarom?
'Ik zit graag aan mijn keukentafel; dichtbij de koelkast en de koffiemachine. Of ik hang op mijn nieuwe bank, dichtbij het raam met uitzicht op de bomen buiten.'

Wat zijn jouw stylingtips om thuis zo'n relaxed plekje te creëren?
"Wat ik heb geleerd van interior designer Mayke Heling is, om met volumineuze objecten te werken. Dat zet een ruimte meteen "aan". Ook tipte ze mij op het inzetten van een ronde eettafel als sfeer verhogend element. In de slaapkamer werkt een royaal fluffy kleed goed, waar je meteen warme voeten van krijgt zodra je de eerste stap uit bed zet."

Hoe transformeer je de woonkamer tot relaxplek?
'Kleur helpt mij daarbij. Daarom heb ik een muur van mijn eethoek zachtblauw geverfd (Skylight van Farrow & Ball, red.) en een wand in de voor kamer van de woonkamer aarderood (Book Room Red van Farrow & Ball, red.). Fijn idee om te weten dat alle Farrow & Ball-verven milieuvriendelijk, geurarm en op waterbasis zijn. De aardetint in mijn voorkamer helpt mij om te gronden en de kleur Skylight vind ik heel prettig om naar te kijken. Ik word er rustig van. Mijn woon kamer is ook een echte relaxplek doordat ik ervoor heb gekozen om geen salontafel voor mijn bank neer te zetten. Zo heb ik al ruimte voor mijn yoga/meditatie/sport-practice voor de bank.'

Hoe transformeer je de slaapkamer tot relaxplek?
'Laat zo min mogelijk rommeltjes slingeren, en zorg voor een frisse kamer door 'm regelmatig stofvrij te maken en te luchten.'

Hoe maak je het thuis extra gezellig?
'Met duurzame bloemen, van Reflower bijvoorbeeld.'



Hoe kunnen we in onze huizen de energie van privé en werk goed scheiden? 'Ruim na een thuiswerkdag je werkattributen op en maak van je "bureau" weer een eettafel. Zo creëer je een duidelijke overgang van het ene naar het andere moment. Sommige mensen kleden zich om na een thuiswerkdag, doen een andere olie in hun diffuser of maken een wandeling om de energie van werk naar privé te switchen.'

Wat doe je tijdens je pauzes om even helemaal uit te tunen en te ontspannen?
'Heel saai, maar wel effectief: ik ga een halfuur wandelen over de grachten en bedenk hoe mooi het historische centrum van Amsterdam is. Al lopend ontdek ik nieuwe paadjes, prachtige gevels en pas geopende koffietentjes.'

En als je tijdens je werk juist je focus verliest, hoe krijg je die dan weer terug?
'Door niet koste wat kost door te gaan met werken. Evelyn en ik stoppen meestal met onze kantoordag tussen drie en vier uur. We geloven in een werkvorm waarin het draait om de output in plaats van het aantal gewerkte uren achter de computer. Mensen zijn geen robots. Eef is bijvoorbeeld 's ochtends op haar scherpst. Ik krijg 's avonds de meeste ingevingen. Luisteren naar onze eigen flow helpt om te focussen.'

Wat doe jij zelf als je veel spanning voelt?
'Dan ga ik thuis de handstand oefenen. Meestal is spanning bij mij de zaak van een te vol hoofd door te veel communicatie en to do's die door elkaar heen lopen, waardoor ik overzicht mis. De handstand - waarbij ik de muur trouwens nog heel hard nodig heb - vraagt om volledige focus en aanwezigheid in mijn lijf. Balanshoudingen uit de yoga, zoals de tree pose en de eagle pose helpen ook om mijn drukke geest tot bedaren te brengen.'

Heb je een tip om in een paar minuten te ontspannen?
'De oefening Zen in 16 seconden van de bekende Amerikaanse meditatie leraar Davidji kun je daar goed voor inzetten: holistik.nl/davidj-meditatie.'

 



MET DANK AAN WESTWING
Nouveau editie 8/9 2021