Fietsactief | Duurzaam op de bakfiets

Fietsen is al goed voor het milieu, maar deze duurzame ondernemers gaan nog een stukje verder. Met hun producten willen ze de wereld schoner maken. En het werkverkeer gaat per bakfiets.

Fietsers in beeld
Tekst en foto's: Jessica de Kort
Verschenen in Fietsactief nummer 1 maart 2021


ELLYNE BIERMAN (43) EIGENAAR REFLOWER, DE DUURZAME BLOEMENBIEB

"Mijn man en ik hadden bij onze bruiloft zo'n mooie bloemenboog. Ik vond het zonde dat die na één dag alweer op de composthoop belandde. Het leek me leuk om er eentje te maken van kunstbloemen, maar ik schrok toen ik de prijs per bos zag: zo'n driehonderd euro, inclusief vaas. Jaren lang werkte ik als marketeer bij tijdschriften als FietsActief, Zin, JAN en Happinez in mijn woonplaats Amsterdam. Hier wordt veel gesproken over circulaire economie en van 'bezit' naar gebruik' gaan. Toch zijn er weinig initiatieven waar je als consument aan mee kunt doen. Dus ik dacht: ik start een platform waar mensen kunstbloemen kunnen lenen. Een abonnement dus, net als bij tijdschriften. De duurzame bloemenbieb. Hoe je het ook went of keert, verse bloemen zijn niet duurzaam. Ze groeien in kassen of worden overgevlogen uit verre landen, waar bestrijdingsmiddelen worden gebruikt die bij ons al dertig jaar verboden zijn. Bovendien kost het telen veel energie en water."

Bakfiets

"Voor de bezorging kocht ik via Marktplaats een elektrische bakfiets van Urban Arrow, die ik liet bestickeren. Wel zo praktisch in de stad. Ik heb nu honderdzestig klanten en werk samen met Marion van der Mast, die al dertig jaar zijden bloemen verkoopt nu via www.silkbloom.com. We maken echt kunstwerken. Na twintig jaar op kantoor is het fantastisch om voor mijn werk door de stad te fietsen. Ik zie de seizoenen en word bijna nooit nat. Het valt echt mee hoeveel het regent. Mensen reageren zo blij als ze me op de bakfiets zien aankomen en laten me vaak hun toffe huizen zien.

"Soms valt het me tegen hoeveel werk het kost, dat wel. De webshop, administratie, nieuwsbrieven, noem maar op. Echt activistisch ben ik niet, maar ik weet: als het lukt om dit groter te maken, kan het impact hebben. Natuurlijk mogen mensen nog verse bloemen kopen, maar liever minder. Zo is het ook goed af en toe de auto te laten staan, minder te vliegen en minder vlees te eten. Tien jaar geleden had niemand van de kipstuckjes van de Vegetarische Slager gehoord, nu is het normaal om ze te eten.”

Community

"Het leuke is dat er in Amsterdam een Reflower-community ontstaat. Via de bloemen ontmoet ik andere circulaire ondernemers, die ik weer in contact met elkaar breng. Zo leerde ik Josette de Vroeg kennen, van Nowa, zij verkoopt sieraden van het goud en zilver uit mobiele telefoons. Mijn bloemen worden met de hand gemaakt in China en India, waar veel expertise is. Ze komen met de boot, niet per vliegtuig, maar de volgende stap is zeker het verduurzamen van de productie. Als ik meer klanten krijg, word ik een grotere afnemer en kan ik de keten transparanter maken.

"De bakfiets is fantastisch voor de zichtbaarheid. Als iemand bij het stoplicht vraagt wat ik vervoer, gooi ik de klep open en ontstaat er automatisch een leuk gesprek. Ik fiets supernetjes door de stad, want ik wil het goede voorbeeld geven. Niet dat mensen zeggen: 'Hé, die gaat altijd door rood en geeft geen voorrang. Door al het fietsen, is dit echt de ideale baan. In een jaar heb ik wel vijfduizend kilometer gereden, heerlijk!” 

ELLYNE'S DUURZAAMHEIDSTIPS:

  • Deel spullen die je weinig gebruikt.
  • Koop bewust minder nieuwe producten, we hebben al zoveel.
  • Gebruik minder single-use verpakkingen, neem een eigen waterfles mee.
  • Verleng de levensduur van producten door reparatie en hergebruik.