Reflower | Welkom!

Reflower biedt een duurzame oplossing op het gebied van bloemen. We eten bewust minder vlees, we scheiden ons afval, proberen minder te vliegen en auto te rijden. In 2020 proberen Nederlanders echt om onze eigen klimaatimpact te verkleinen. Ik wil het makkelijker maken om een kleine bijdrage te leveren aan de vermindering van je CO2 uitstoot door minder vaak verse bloemen te kopen met de blijvende bloemenservice Reflower. 

Nepbloemen, kunstbloemen, plastic bloemen, zijdebloemen

Verse bloemen zijn prachtig. En nep is niet echt. Dat klopt. Verse bloemen hebben een behoorlijke klimaatimpact. Ze worden van ver ingevlogen, staan in verwarmde kassen en men gooit ze na 10 dagen weer weg. 

Zijdebloemen zijn tegenwoordig prachtig, bijna niet van echt te onderscheiden en blijven ontzettend lang mooi. Ze zijn ook erg kostbaar en dan heeft de consument of het bedrijf altijd dezelfde bos bloemen staan. Terwijl juist bloemen zo'n vrolijke, kleurrijke aanvulling zijn op het interieur. Vandaar dat ik deze duurzame bloemenbieb gestart heb. Blijvende bloemen, in beeldige boeketten, bezorgd in een bijpassende vaas met de bakfiets in Amsterdam.

Ervaring:

Sinds 2000 heb ik gewerkt als Brand Manager, Marketing Manager en B2B markteer voor mooie media-merken, waaronder veel van de beste tijdschriften van Nederland. Ik hou van magazines, van de mensen die er werken, de verhalen die gemaakt worden en de media-wereld. Maar ik wil me ook zo graag bezig houden met sustainability, CSR, duurzaamheid en recycling. Om deze planeet gezonder door te geven aan onze kinderen en hun kinderen.

Trend:

Blijvende bloemen zijn een trend in 2020, overal zijn 'Forever Flowers' of 'Flowers for Life' te koop, bij de goede bloemisten, bij de Praxis, Leen Bakker, Ikea en Intratuin. Het is best ingewikkeld om er zelf een goed boeket van te schikken en de kwaliteit van de kunstbloemen is niet altijd even mooi. En dan heb je de hele tijd dezelfde bos bloemen in huis. Zonde, want dan mis je de wisseling van kleur en het seizoen. De bloemen die we verhuren, zijn echt prachtig. Het is de beste kwaliteit die er te vinden is. Bijna niet van echt te onderscheiden

Bedrijf:

Het geeft ontzettend veel energie om met dit nieuwe concept binnen de circulaire economie bezig te zijn. De structuur neerzetten, het nieuwe businessmodel uitwerken. 

Product as a Service is een onderdeel om naar een circulaire economie te gaan. De overgang van een lineaire naar een circulaire economie betekent het minimaliseren van afval en vervuiling door verminderen, recyclen en hergebruiken. Reflower is opgezet rondom deze thema's. We zijn naar groothandels gegaan om bloemen in te kopen. Reflower heeft een partnership met de webshop Reliving die de mooiste tweedehands vazen voor ons uitzoeken. We hebben een fotostudio ingericht en productfoto's gemaakt. Het bouwen van de site, de administratie, het communicatieplan schrijven, het toetsen van het concept bij collega's, vriendinnen, familie en de pers. Het is een zeer inspirerend proces en de eerste klanten hebben inmiddels ook de beeldige blijvende bloemen thuis of op kantoor staat.

Of het een succes wordt, ik geloof er echt in. Het lijkt mij de ideale oplossing voor het minder vaak kopen van verse bloemen. Ieder bosje verse bloemen dat niet verkocht is, levert een reductie van gemiddeld 4kg CO2 uitstoot op. Vazen die we kunnen hergebruiken, nemen we op in de collectie. En natuurlijk ons Reflower Power Programma, waarbij bloemen die niet mooi genoeg meer zijn gedoneerd worden aan mensen die daarvan opknappen. Met iets lekkers en een gesprek erbij van ons team of een van onze Reflower Members.

.
Reflower Team:
In de opstart-fase werk ik met freelancers, met een 100% vrouwenquotum.
Martine Amama is stylist en heeft een fantastisch oog voor detail, kleur, inkoop en samenstelling van de boeketten. Elsbeth Vermeulen helpt met de strategie en fotografie. Veronica Fresneau weet alles van het oerwoud van de koppelingen tussen Shopify, Instagram en Facebook. Franke van Hoeven controleert de teksten, maakt ze beter en leuker. Florentine Bierman heeft de iconen ontworpen. Willemijn Boshouwers geeft advies over marketing en communicatie en het launchevent op 7 januari 2020. Echte Reflower Power Vrouwen.

2020, 2021 en verder:

Kan ik ervan leven in de toekomst? Ik hoop het, de tijd zal het leren. Er staan weinig bibliothecarissen of bloemisten in de Quote 500, maar winst is niet mijn doelstelling, het is een middel om in meerdere steden Reflower te starten. Ik zou het leuk vinden als je mee wilt doen, hoe meer Reflower Members, hoe groter de kans dat we een verandering teweeg brengen! Iedere stap naar een duurzamere wereld is er eentje. Ik heb de mijne gezet, doe jij ook mee? Dank je wel!

 

Foto's: Eva Plevier